Ponekada nam se može činiti da osoba koja je u našoj blizini ili s njom surađujemo, misli da je centar svemira 🙂 I sasvim je u redu da netko misli da je centar svemira, dapače u psihologiji je takvo ponašanje opisano kroz kognitivnu pristranost koja se zove egocentrično sidrenje. I samo po sebi to uopće ne mora biti loše, međutim može predstavljati komunikacijski problem i umanjivati potrebno međusobno razumijevanje. I to je sasvim u redu i može se riješiti, ali će ipak oduzimati ponešto vremena jer će nam trebati više da bi smo tu osobu naveli da sasluša. Morat ćemo puno više i logično razlagati stvari/situacije/događaje.
No, ponekada se egocentrično sidrenje može poklopiti s deficitom u ljudskoj vještini aktivnog slušanja. I tu onda problemi mogu postati nešto veći, a komunikacija otežana.
Egocentrično sidrenje je kognitivna pristranost u kojoj pojedinac ima volju i želju odnosno tendenciju da tumači i procjenjuje informacije krećući uvijek od sebe, a na temelju isključivo vlastitih stavova, uvjerenja i iskustava. Takva pristranost može dovesti do toga da i mi stvarno pomislimo kako je ta osoba centar svemira. Tko je ili nije centar svemira i ne bi bio toliki problem da se ne dešava da je vlastita perspektiva glavna referentna točka za procjenu drugih ljudi, situacija, događaja.
Ova pristranost može biti prisutna u različitim kontekstima od međusobnih odnosa, poslovnih situacija i donošenja odluka.
Egocentrično sidrenje i aktivno slušanje su dva koncepta koja se mogu povezati u kontekstu međusobne komunikacije.
S obzirom da je osoba centar svemira, to će dovesti vrlo često do nedostatka pažnje prema perspektivama i osjećajima drugih ljudi.
S druge strane, aktivno slušanje je vještina koja uključuje svjesno usredotočivanje na sugovornika i aktivno pokušavanje razumijevanja njegove poruke. Aktivno slušanje uključuje pažljivo praćenje verbalne i neverbalne komunikacije sugovornika, postavljanje pitanja radi pojašnjenja, reflektiranje i potvrđivanje razumijevanja te pokazivanje empatije. Veza između egocentričnog sidrenja i aktivnog slušanja je ta da nam egocentrično sidrenje može otežati da se aktivno uključimo u proces slušanja. Kada smo usmjereni na vlastite stavove i iskustva, možemo biti manje otvoreni za perspektive drugih ljudi i manje pažljivi u slušanju onoga što drugi izražavaju.
Aktivno slušanje može pomoći u prevladavanju egocentričnog sidrenja tako što nam omogućuje da se fokusiramo na sugovornika, da budemo svjesni tuđih perspektiva i da razvijemo empatiju prema njima. Kroz aktivno slušanje, možemo se bolje povezati s drugim ljudima, razumjeti njihove potrebe i osjećaje te izgraditi dublje i kvalitetnije međusobne odnose.
Ako ste kod zapošljavanja imali priliku psihometrijski procijeniti takvog zaposlenika, vjerojatno vam je iskočila vrijednost na skali psihološke povlaštenosti. Ukratko, skala psihološke povlaštenosti je koncept koji se odnosi na tendenciju ljudi da pretpostavljaju da su njihove sposobnosti, karakteristike ili vrijednosti iznad prosjeka u odnosu na druge ljude. To može uključivati precjenjivanje vlastite inteligencije, ljepote, sreće, moralnosti ili nekih drugih aspekata osobnosti. Općenito, egocentrično sidrenje može biti jedan od mehanizama koji doprinose psihološkoj povlaštenosti. Kada se osoba usredotočuje na vlastite stavove i iskustva, moguće je da će tendencija za precjenjivanjem vlastitih sposobnosti ili karakteristika biti jača. Egocentrično sidrenje može održavati iluziju vlastite nadmoćnosti i potencijalno otežati objektivno procjenjivanje sebe u odnosu na druge.
Osoba s izraženom kognitivnom pristranošću egocentričnog sidrenja može imati određene karakteristike u svom psihološkom profilu.
Egocentrično sidrenje može se javiti kod ljudi svih dobi, spola, obrazovanja. Nema specifične skupine ljudi za koje je karakteristično. Međutim, postoje neki faktori koji mogu pridonijeti većoj vjerojatnosti da će se ta pristranost pojaviti kod određenih osoba.
Ništa od ranije navedenih psiholoških osobina zaposlenika ne mora biti razlog da tu osobu ne zaposlimo ako ju razumijemo. Naravno, ako svojim znanjem udovoljava našim poslovnim potrebama. Sve ovo samo ukazuje na važnost pravilnog učenja i razvoja zaposlenika odnosno izrade osobnih razvojnih planova.
U svijetu gdje svatko ponekad misli da je centar svemira, važno je razumjeti kako egocentrično sidrenje može utjecati na našu komunikaciju. No, postoji način kako se možemo izboriti s tim. Kroz razvijanje vještine aktivnog slušanja, možemo sagledati perspektive drugih ljudi i izgraditi dublje veze. LEGO® Serious Play® je jedan od načina koji nam može pomoći u tome. Kombinacija kreativnosti, vizualne komunikacije i timskog rada kroz korištenje LEGO® kockica omogućava nam da aktivno slušamo i razumijemo druge.
Tako možemo prevladati egocentrično sidrenje i stvoriti prostor za međusobno razumijevanje. Ulaganje u osobni razvoj i izrada osobnih razvojnih planova ključno je za napredak naših vještina komunikacije i razumijevanja. Zato, maknite okove egocentričnog sidrenja, otvorite um i sebe prema novim iskustvima i učinite aktivno slušanje temeljem vaše komunikacije 🙂